Friday, March 28, 2014

Philippe de Moerloose Een man die erg gehecht is aan Afrika

Het is in het gezelschap van Michaël Delvaux, trouwe vriend van bij het begin en spilfiguur in de structuren van SDA en SDAI, dat we het uitzonderlijke parcours van Philippe de Moerloose ontdekken, die een kleine kmo verheven heeft tot de rang van holding die heden niet moet onderdoen voor de grote namen van de internationale distributie.

Aan het hoofd van de holdings SDA en SDAI ontwikkelde Philippe de Moerloose in meer dan twintig jaar een onderneming die aanwezig is in meer dan zevenentwintig landen met drie grote activiteitensectoren: de distributie van auto's, de distributie van bouwuitrustingen, mijn- en bosbouwmachines en de distributie van landbouwtractoren.

Hij richtte zich vooral op Afrika en greep de mogelijkheden die het continent kon bieden, om ze om te vormen tot een uitzonderlijke business. SDA groepeert ondernemingen die actief zijn in de exclusieve vertegenwoordiging van merken van auto's en machines in Afrika.

In ruime zin biedt het consortium SDA/SDAI (2008/2012) een compleet aanbod producten en oplossingen van hoge kwaliteit, en vooral een service die niet moet onderdoen voor de Europese netwerken. De investeringen in structuren die voldoen aan de internationale eisen van de constructeurs en de aanwerving van talentvolle medewerkers zijn het geheim van dit succes. Maar, meer nog dan zijn grondige kennis van Afrika verworven tijdens zijn aanwezigheid op het continent gedurende twee decennia, is het het vermogen van zijn bestuurder om zijn knowhow over te brengen, de knowhow die van het consortium een ware troef voor zijn partners, klanten en leveranciers gemaakt heeft.

Het begin van een avontuur

Nadat hij zijn jeugd in Katanga doorbracht, wordt Philippe de Moerloose naar België gestuurd, om zijn universitaire studies te voltooien. Met enige vrees keert hij terug naar zijn land van herkomst en, van bij het begin, mist hij Afrika. Hij is een man van mensen en vooral Afrikaans op cultureel gebied, en is vastbesloten om naar Zaïre terug te keren, nadat hij het beste genomen heeft van wat België hem kon bieden. Zijn hart is immers daar, in Afrika.

In 1991, hij is dan drieëntwintig, richt hij een coöperatieve vennootschap met de naam Demimpex (acroniem voor de Moerloose Import Export) op, een dienstenvennootschap gespecialiseerd in de import-export van auto-onderdelen tussen België en Zaïre, Rwanda en Burundi. Geen marktonderzoek noch businessplan, maar drie redenen die alle drie op zich voldoen: diensten verlenen aan de personen die hij ontmoet heeft tijdens zijn vakantiejobs in de mijnen van Katanga, een onverzadigbare passie voor voertuigen en het voorgevoel dat daar een vraag bestaat waaraan een ernstige, handige en hardwerkende ondernemer kan voldoen en die ervoor kan zorgen dat hij zijn boterham kan verdienen. Service, voorgevoel, passie en werk zullen de basis vormen van zijn succes. En het is geen toeval dat deze elementen onlosmakelijk verbonden zijn met Afrika. De gewoonte om zichzelf in dienst te stellen van de gemeenschap, de waarde van de inspanning en de onzekerheid over wat nog komen gaat, zijn immers kenmerkend voor de Afrikaanse cultuur.

Tussen 1995 en 2010 komt hij helemaal tot ontplooiing en versnelt hij de groei van zijn onderneming door de overname van verschillende vennootschappen. Deze verwervingen zorgen voor een uitbreiding van zijn activiteitengebied, voor de samenwerking met teams met een zeer uiteenlopende achtergrond en voor de evolutie van zijn groep. Hij verkrijgt de vertegenwoordiging in Afrika van talloze eersterangsmerken (zoals Nissan, Mercedes, Volkswagen, Ford…), maar ook van industriële machinemerken (zoals John Deere, Hitachi, Volvo Construction Equipment en Volvo Trucks). Naast eenvoudige overnames verwerft Philippe de Moerloose knowhow en creëert hij geleidelijk aan een netwerk van onschatbare waarde, dat hij gebruikt om de verkopen te optimaliseren en de structuur te vergroten. Op die manier kan hij aan zijn klanten de service bieden die ze verdienen: “dezelfde als die waarvan iedereen in Europa geniet.”

Een aanhoudend toenemend succes

Al snel wordt het klantenbestand van Philippe de Moerloose uitgebreid naar mijnbouwmaatschappijen, commerciële bedrijven, transportbedrijven en Afrikaanse regeringen. Steunend op zijn successen had hij hier kunnen stoppen. Maar dat ligt niet in zijn aard: hij verdraagt geen mislukking noch verspilling, en ziet in de nederlagen en het opgeven van de anderen slecht uitgevoerde mogelijkheden en ideeën. Sinds een tiental jaren heeft hij zich gespecialiseerd in de overname en het herstel van ondernemingen in moeilijkheden als gevolg van slecht beheer of gebrek aan volharding. “Een doelstelling wordt bereikt wanneer ze duidelijk is, en door hard te werken”, stampt hij erin bij zijn teams. En op deze manier heeft hij een hotelpool en een industriële pool gecreëerd, door activa over te nemen die anderen niet rendabel konden maken.

Intuïtief heeft Philippe de Moerloose bovendien een nieuw relais aan zijn groep toegevoegd, gezien de constante vraag en de geboekte resultaten: hij heeft logistieke basissen gecreëerd in Dubai, Antwerpen en China. Ze passen allemaal in een commerciële strategie die gericht is op dienstverlening. En geen enkele daarvan wil terrein verliezen ten aanzien van de commerciële macht van China of het Midden-Oosten. Hij investeert om te leren en er voordeel uit te halen, zoals hij het als jonge student in België deed.

De behoeften van zijn klanten begrijpen en eraan voldoen, zijn zijn enige doelstellingen. Aangezien de marges klein zijn en de concurrentie moordend, bestaat de sterkte van het consortium in de beschikbaarheid en de grote voorraad voertuigen en machines. In plaats van leveringen uit de fabriek binnen twee of drie maanden kan de onderneming leveren binnen drie of vier weken. Ze beschikt over grote magazijnen waar ze 2500 voertuigen en machines kan opslaan; idem voor de onderdelen. Vandaag telt de groep om en bij 3000 werknemers wereldwijd en kent hij een groei van 15 tot 20% per jaar in het voorbije decennium.

Nederigheid ten aanzien van een complexe markt

Terwijl het succes bij sommigen een grote roes veroorzaakt, blijft Philippe een discreet man over wie weinig wordt gepraat en die niet houdt van gevlei. Hij houdt nog steeds van uitdagingen en van zichzelf overtreffen, en is sterk gehecht aan het Afrikaanse continent. Hij spreekt bovendien vlot Swahili en voelt zich helemaal zichzelf wanneer hij deze taal mag praten.

Nochtans is Afrika een moeilijk continent om in te werken wanneer men geen Afrikaan is. Men moet geduld hebben en, bij het benaderen van de mensen, begrip hebben voor hun cultuur, zonder evenwel zijn eigen persoonlijkheid te verliezen. Afrika kan westerse investeerders afschrikken, vooral omdat in de pers doorgaans enkel gesproken wordt over politieke instabiliteit, oorlog of twijfelachtige handelspraktijken. “Het is een simplistisch beeld overgebracht door bepaalde media," zegt hij. Afrika is een zone van buitengewone groei met talloze mogelijkheden in alle sectoren, in het bijzonder in de infrastructuren, landbouw en dienstverlening. Een talentvolle jonge bevolking vol energie die enkel welwillend leiderschap vraagt en middelen om zich uit te drukken. Dat is mijn credo en mijn volste overtuiging. Daarom heb ik vertrouwen en investeer ik. De zakenwereld in Afrika verandert in positieve zin, en het is ook dankzij dit dat wij ons ten volle kunnen uitdrukken. De succesvolle ondernemingen zijn die ondernemingen die waarde creëren, en niet de ondernemingen die ze afnemen.”

Heeft Philippe de Moerloose, een man van uitdagingen, zijn doel bereikt? Neen, helemaal niet. Een ware businessman wil steeds meer. Niet voor hem, maar voor zijn 3000 medewerkers en zijn klanten. Op basis van zijn ervaring heeft hij geleerd dat de wind zeer snel kan draaien en dat de markt snel beweegt. Hij heeft ondernemingen in de vergetelheid zien wegzinken, niet in staat om er weer bovenop te raken. Hij heeft er sommige overgenomen. Vertrekken van niets en vandaag een vaste marktwaarde, een sterke, loyale en door haar klanten, werknemers en leveranciers erkende onderneming zijn, was geen doel op zich; het is iets om trots op te zijn. De captain of industry heeft evenwel nog steeds een zekere nostalgie naar de tijd waarin hij de mijnen verkende tijdens zijn zomerjobs, en naar de periode waarin hij, hoewel hij directeur van een kmo was, boven alles een uitzonderlijke verkoper was. Als kleine jongen al had hij het talent dat het andere geheim van onschatbare waarde van zijn groep geworden is: zijn vermogen om telkens weer gepassioneerde en competente directiecomités in te stellen, die in eenieder van hun leden, zowel mannen als vrouwen, de kwaliteiten inzake visie, strategie en doorzettingsvermogen tot ontwikkeling brachten die noodzakelijk zijn voor het oprijzen van de groep.

Weinig mensen slagen erin om hun kwaliteiten aan hun teams over te brengen, maar zij die erin slagen halen er ongetwijfeld meer uit dan alle dividenden ter wereld kunnen bieden. In een tijd waarin de financiële holdings in diskrediet gebracht worden door hun operationele kortzichtigheid, tracht Philippe de Moerloose te bewijzen, met de hulp van Afrika, dat het nog steeds mogelijk is om financiële doelstellingen op middellange termijn te verenigen met industriële doestellingen op lange termijn. Tot zijn verwondering is hij in onze ogen een voorbeeld van het ondernemersmodel van morgen.

Externe links:

www.philippedemoerloose.com

http://issuu.com/philippe-de-moerloose/docs/l-echo-interview-de-philippe-de-moe

0 comments: